- En leverandør som tar bærekraft på alvor.

Uvex baner vei som en leverandør og produsent som tar bærekraft på alvor.
Uvex sin filosofi er å beskytte mennesker og de ønsker å gjøre dette på en bærekraftig måte. Som produsent med en høy egenproduksjon, har de innflytelse på en stor del av verdiskapningskjeden. Denne bruker de til å nå bærekraftmålene innenfor områdene økologi, økonomi, arbeidsbetingelser og menneskerettigheter, medarbeidere og samfunn samt produkt.
Gjennom ressursbesparende produkter og innovative tiltak i deres fabrikker, og med prosjekter som oppnår sosialt engasjement, baner Uvex vei som et forbilde i bransjen.
For Skydda er det viktig å kunne sette krav til kvalitet i hele verdikjeden. For at dette skal være mulig må vi kunne stole på at våre samarbeidspartnere som Uvex har konkrete mål og kan vise resultater i bærekraftsarbeidet de gjør.

UVEX BÆREKRAFTSMÅL DELES INN I:
Økonomisk bærekraft
- Internasjonalisering av forretningsområdene
- Utvidelse av markedsposisjonen
- Utvidelse og modernisering av Uvex egne produksjonssteder
- Diverse digitaliseringsinitiativer for å sikre fremtiden til Uvex Group
Økologisk bærekraft
- Reduksjon av energiforbruket på 6,5 % relatert til DIN EN ISO 50001 med hensyn til energiindikatorene frem til slutten av regnskapsåret 2019/20 (utgangspunkt forretningsåret 2016/17)
- Innkjøp av CO2-nøytral strøm og gass ved energianskaffelse
- Alternativer til energiintensive produksjonsprosesser
- Optimering av prosessene i produksjonen
Bærekraft når det gjelder arbeidsforhold, ansatte og samfunn
- Kontinuerlig overvåkning av leverandørene når det gjelder fullstendig overholdelse av den sosiale standarden ved hjelp av inspeksjoner
- Utvidelse av arbeidsgivermerkevaren til Uvex Group: rekruttere og beholde medarbeidere på lang sikt – spesielt fra målgrupper som er vanskelig å få tak i, øke bevisstheten rundt Uvex Group sitt image, motivere og beholde de interne medarbeiderne, forynge Uvex Group som arbeidsgiver
- Videreutvikling av digitale verktøy som eLearning
- Økt bruk av sosiale medier for å rekruttere og beholde medarbeidere
- Langsiktig videreføring av Rainer Winter-stiftelsen gjennom familiebedriften
For å kommunisere hvordan Uvex jobber med ulike miljømål i praksis, er det utviklet et merkekonsept som beskriver bærekraftsprosjektene:
Miljøarbeid i praksis:
1. Ved å bruke resirkulerbare materialer
2. Ved å ikke bruke giftige/skadelige substanser
3. Ved å redusere avfall
4. Ved å spare energi
5. Ved å bruke bio-baserte materialer
6. Ved å produsere holdbare produkter
7. Ved å redusere C02 utslipp
8. Ved å bruke miljøvennlig emballasje

Topp solgte produkter fra Uvex hos Skydda: