Laddar
Laddar
Laddar

Flukthette SR 77-3: Rask evakuering ved brann og kjemikalieulykker

2025-06-06
Når sekundene teller, kan rett verneutstyr redde liv. Flukthetten SR 77-3 fra Sundström er utviklet for rask og effektiv evakuering i situasjoner med farlig røyk eller kjemikalieutslipp. Den er en viktig del av enhver beredskapsplan der risiko for brann, gass eller giftige partikler forekommer.

Det er omlag 1100 tunneler i Norge, og de siste årene har alvorlige branner rammet flere av Norges viktigste tunneler.

Undersjøiske tunneler og lange tunnelstrekninger utgjør en risiko både for yrkessjåfører og privatpersoner. Mange tunneler i Norge er potensielle dødsfeller ved kraftig røykutvikling.

- Risikofaktorene er ulykker som kan skape brann eller røykutvikling i en tunnel der det er begrensede rømningsveier og vanskelig å kjøre bort fra situasjonen. Dette kan være forårsaket av møteulykker, kollisjon i vegg, eller ved teknisk svikt på bremser og lignende der varmgang forårsaker brann, forklarer Ronny Røsberg, HMS-rådgiver i Regionsansvarlig Vest- og Midt-Norge.

Enkelt sikkerhetstiltak for sjåfører.


Ved en brann utvikles farlig røyk og giftige gasser. Derfor er det viktig med riktig beskyttelse for å ha mulighet til å komme seg trygt ut i sikkerhet.

Skydda anbefaler at bilister og yrkessjåfører har en enkel fluktmaske plassert i kjøretøyet som beredskap i tilfelle tunnelbrann.

Masken - eller flukthette som den egentlig heter - består av filtrerende åndedrettsvern i kombinasjon med hette til bruk ved evakuering under brann eller ved kjemikalieulykke.

- Denne masken kan være livredderen både for sjåføren og de passasjerene som skulle befinne seg i bilen, vogntoget eller bussen. Eller på motorsykkelen for den saks skyld, forklarer Ronny.

- Jeg mener at flukthette burde være like selvsagt som et sikkerhetsbelte. Har du masken på, så vil du også være i bedre stand å hjelpe andre i en kritisk situasjon.

En vanlig flukthette har omlag 15 minutters brukstid og er enkel å oppbevare i bilen. Sundströms versjon av flukthetten veier kun 590 gram og ligger i en vakuumpakket aluminiumspose. Flukthetten åpnes kun ved behov, og kan derfor ligge i ti år uten at den trenger å byttes ut.

- Vi opplever at flere og flere etterspør slike masker, både bedrifter og privatpersoner. Undersjøiske tunneler er særlig utsatt for branner, og tyngre kjøretøy er overrepresentert. Ved tunnelbranner er det ikke bare kullos og støv som utgjør en risiko. Man vet aldri hvilke stoffer som tar fyr, og farlige gasser kan oppstå alt etter hvilke materialer som brenner, forklarer Ronny i Skydda Norge.

Hvorfor flukthette bør være en del av HMS-planen


Mange arbeidsplasser, spesielt innen bygg, industri, tunnelarbeid og transport av farlig gods, har økt risiko for hendelser som kan kreve umiddelbar evakuering. En flukthette gir bæreren avgjørende beskyttelse for luftveiene – og kan være forskjellen mellom liv og død.

SR 77-3 er designet for å tas raskt på, og leveres i en kompakt veske som enkelt kan festes i beltet eller kjøretøy. Hetten beskytter mot partikler, gass og damp og er vedlikeholdsfri i opptil 10 år.

Fordeler med SR 77-3

  • Klar til bruk på få sekunder – ingen justeringer, passer alle voksne
  • Beskyttelse mot branngass og kjemikalier – med ABEK1-CO/P3 R-filter
  • Lett og kompakt – kun 850 gram
  • Lang levetid – 10 års holdbarhet i forseglet emballasje
  • Høy synlighet –  gir god visuell markering ved evakuering

Dette gjør du ved tunnelbrann:

  1. Varsle vegtrafikksentralen gjennom nødtelefonene, ikke bruk mobil. Slik kan Statens vegvesens Vegtrafikksentral se hvilken tunnel og hvor i tunnelen du befinner seg.
  2. Befinner du deg i en ettløpstunnel der trafikken går i begge retninger, må du varsle møtende trafikk, og deretter vurdere om du kan snu og kjøre ut. Går det ikke må man komme seg til nærmeste nødutgang.
  3. Befinner man seg i en toløpstunnel der all trafikk går i en retning, må man ikke snu, men heller forlate bilen og gå til nærmeste nødutgang.
  4. Kjør aldri inn i en tunnel som er stengt med bom eller røde lys.
  5. Bruk brannslukkingsapparatene i tunnelen ved brann. Dette vil sørge for at brannalarmen utløses på vegtrafikksentralen og tunnelen stenges.


Derfor er tunnelbranner farligere enn andre branner:

  • Røyken og ilden legger seg langsetter taket. Steinveggene rundt tunnelen absorberer varmen fra ilden, slik at temperaturen blir høyere enn i en brann på et åpent område. Dette øker faren for overtenning, særlig hvis det finnes brennbart isolasjonsmateriale i taket. Sammen med en trakteffekt – som forsterker evt. vind utenfra og bevegelser i luften som skyldes brannen – gjør dette at en tunnelbrann kan utvikle seg til en ildstorm.
  • Røyken blir langt mer konsentrert enn ved en brann av tilsvarende omfang på et åpent område. Den blir dermed tilsvarende giftigere og gjør det også vanskelig å orientere seg.
  • Konsentrasjonen av branngasser blir tilsvarende høyere, dermed også faren for en eksplosiv utvikling av brannen.
  • Eksplosjoner får sterkere virkning enn i friluft fordi trykkbølgene kastes tilbake fra vegger og tak.
  • Det kan være ytterst vanskelig – i praksis umulig – å rømme fra en tunnelbrann, særlig i en lang tunnel.

Kilde: Statens vegvesen

Last ned A4 plakat av flukthetten her.

Skriv ut og skriv inn utsalgspris.

Last ned produktblad for digital utsendelse.


Kilde: Statens vegvesen